Ak sa vo voľnom čase venujete štrikovaniu, šitiu, výrobe šperkov, či pečeniu tort a chceli by ste si takto i niečo privyrobiť, nemusíte ihneď utekať na živnostenský úrad. Exitujú totiž i iné legálne spôsoby, ako môžete svoje výrobky predávať bez živnostenského oprávnenia. Jednou z nich je najrozšírenejšia sociálna sieť, teda facebook. Takýto predaj má však taktiež svoje pravidlá.
V prvom rade je úplne jedno, či ste živnostníkom, alebo fyzickou osobou. Pre všetkých platia rovnaké pravidlá. Preto nezabúdajte na niektoré povinnosti, ktoré vám vyplývajú zo zákona. Spomenieme si len niektoré, ale veľmi podstatné.
- Pri akomkoľvek produkte, ktorý predávate, musíte zverejniť aj všetky obchodné podmienky, teda ich povinnú časť. Tú si vyhľadáte priamo na stránkach ministerstva vnútra. V tomto prípade vás budú zaujímať obchodné podmienky, pri predaji produktov a služieb na diaľku.
- Aj osobná správa poslaná cez Messenger, je v prípade predaja, považovaná za oficiálnu komunikáciu, ktorá môže byť klasifikovaná ako súčasť dohody o predaji. Dajte si preto pozor, čo svojim zákazníkom píšete.
- Pri predaji na diaľku majú vaši zákazníci právo na vrátenie tovaru aj bez udania dôvodu. Zároveň im musí byť vyplatená aj celá suma, ktorú vám zaplatili.
- Opatrní buďte aj v prípade, že veci predávate iba svojim „priateľom“ na facebooku. Ak by totiž chceli, môžu vám pokojne vyrobiť problém.
- Ak sa chystáte takýto biznis rozbehnúť, určite navštívte webové stránky Slovenskej obchodnej inšpekcie. Nájdete tu všetky potrebné informácie, konkrétne otázky však môžete zasielať aj mailom. Predaj cez sociálne siete má na starosti práve SOI.
Samostatnou kategóriou sú rôzne facebook bazáre.Ide o fanúšikovské stránky, alebo verejné skupiny, kde ľudia predávajú čo chcú, a to bez akýchkoľvek pravidiel. V tomto prípade nie je predaj cez facebook, v podstate žiadnym spôsobom regulovaný, či kontrolovaný. Na jednej strane môžete ušetriť peniaze pri výhodnej kúpe a taktiež niečo zarobiť. na strane druhej však nemáte žiadnu garanciu, že sa k vám zakúpený tovar dostane, alebo že vám za vaše produkty zákazník aj zaplatí. Či je pre vás takáto platforma vhodná, musíte teda zhodnotiť iba vy sami.